Sunday, April 15, 2012

Mimpi dan Angan-Angan

Assalammualaikum, kalau tak jawab dosa, kalau jawab sayang
Mata terkebil-kebil bila disuruh tidur pada malam ini.Puas sudah bergolek-golek di atas katil sehingga 360 darjah pusingan.Mataku menatap cerita 'Confession of a Shopaholic' yang ditayangkan di tv yang berada di dalam bilikku.Mata sudah cuba tutup tapi masih belum juga.Malah percubaan pengiraan kambing-kambing sebelum tidur seperti yang dilakukan oleh Mr.Bean juga gagal.Saya Buntu.Apa sebab tak boleh lena?Banyak benda bermain di minda ku.Memikirkan masa depanku. Ya Allah,tolong lah makbulkan doa ku ini pintaku dalam hati.Hidupku seperti cerita di 'Confession of a Shopaholic'.Ibarat Rebecca Bloom versi Malaysia yang mencari kesenangan hidup.

Ya,saya seorang shopaholic.Suka membeli-belah tapi akhirnya buntu apabila memikirkan ke mana duit saya hilang dalam sekelip mata.Pernah keluarkan RM500.00 dari ATM,dalam masa 2 jam duit sudah habis membeli-belah di SOGO.Al-maklum waktu itu ada SALE.yes SALES!!satu perkataan yang akan menyebabkan shopaholics tidak sabar untuk membeli-belah.Tapi bila dah beli,baru menyesal.Bak kata pepatah,sesal dahulu pedapat sesal kemudian tiada guna (eh,betul ke?).Yeah,nafsu memang membuak-buak dan saya memerlukan pertolongan untuk menguruskan kewangan saya sebab saya juga mempunyai cita-cita yang tinggi.Cita-cita saya agak materialistik dan bagi saya sebagai seorang muslim tidak salah  untuk mempunyai cita-cita untuk menjadi seorang kaya-raya.Asalkan cita-cita itu mampu memberi kebaikan kepada diri sendiri,kaum keluarga,kaum dan agama.Tapi bila memikirkan cara saya menguruskan kewangan saya,menyebabkan saya agak gelisah.Bagaimana saya ingin mencapai cita-cita saya jika saya mempunyai nafsu untk membeli-belah yang lebih tinggi dari nafsu menyimpan wang?


Saya perlukan sesuatu.Ya,saya perlukan sesuatu.Tolong berikan saya idea macam mana nak menguruskan kewangan dengan lebih efektif,Thank you.

"Tanpa duit,manusia hidup keluh kesah."
Sincerely,Alifah

No comments:

Post a Comment

Berminat menjadi Wealth Advisor, boleh hubungi saya di 010.574.9786

Followers