Saturday, November 5, 2011

Samsung Galaxy Note

Assalammualaikum, kalau tak jawab dosa, kalau jawab sayang


Bila Samsung mengumumkan yang syarikat gergasi terbabit akan 'release' new product iaitu Samsung Galaxy Note.


Hormon adrenalin Alifah  meningkat bila melihat preview product Samsung Galaxy Note.
Pada mulanya, Alifah sudah tertawan dengan product Samsung Galaxy S2 tapi bila tengok ramai yang sudah kecoh dengan Samsung Galaxy Note, Alifah pun start lah menggoogle Samsung Galaxy Note.



Bila baca mengenai kelebihan Samsung Galaxy Note di forum Low Yat, Alifah terus jatuh hati dengan smart phone nie. Serius. Lebih serius dari Samsung Galaxy S2! Malah anda akan menyesal terlebih dahulu sebab sudah terbeli Samsung Galaxy S2.

Kelebihan Samsung Galaxy Note
Design and Build:
Samsung Galaxy Note mempunyai kelebihan iaitu ianya merupakan touch screen phone yang mempunyai function seperti  Tablets dan Smartphones. Bukan itu sahaja,  tarikan utamanya terletak pada keluasan skrin iaitu 5.3" inci dilengkapi dengan HD Super Amoled 800 x 1280 pixels. Oleh itu, Samsung Galaxy Note lebih istimewa berbanding smart phone yang berada di pasaran sekarang.

Samsung Galaxy Note:OS
Samsung Galaxy Note ini merupakan Android Os device and is running on Android Os, v2.3 (Gingerbread). Saya meramalkan Android Ice Cream Sandwich v4.0 akan keluar once Samsung Galaxy Note dipasarkan.

Samsung Galaxy Note: Processor and memory
Pada pendapat saya,  Samsung Galaxy Note ini akan menjadi smart phone yang paling hangat sepanjang tahun 2011. Samsung Galaxy Note merupakan langkah kejayaan Samsung yang terbesar selepas Samsung Galaxy S2.  Galaxy Note mempunyai  Dual-core 1.4GHz ARM Cortex-A9 processor, Mali-400MP GPU, Exynos chipset, 1GB RAM dan  2GB microSD card termasuk  (microSD yang mempunyai memori space sebanyak 32 GB). 

Samsung Galaxy Note: Battery

Samsung Galaxy Note ini merupakan smart phone yang pertama yang dilengkapi dengan  the most powerful and capacity battery. Powerhouse Samsung Galaxy Note  di jana oleh Li-Ion  2500 mAh, iaitu yang pertama terdapat dalam smart phone. Jadi kita tak perlu khuatir jika kita terlupa bawa charges sebab bateri nya lebih tahan lama dari yang lain.

Samsung Galaxy Note: Camera and Video Calls

Tiada apa yang beza mengenai kualiti kamera Samsung Galaxy Note dengan Samsung Galaxy S2.  Samsung Galaxy Note mempunyai 8 MP autofocus camera beserta LED flash seperti Samsung Galaxy S2.  Kamera nya dilengkapi dengan digital camera needs dan boleh mengambil video dengan kualiti 1080p quality @30fps.

Di hadapan Samsung Galaxy Note, terdapat juga 2MP camera yang digunakan untuk video calling termasuk video calling dari skype.

Samsung Galaxy Note:S Pen Stylus / Wacum Stylus

The stylus ini membolehkan anda untuk mengambil nota, melakukan pre-drawing dengan 'S Memo' application. The stylus berfungsi seperti jari anda  dan menjadi the point edge  yang membenarkan select the option tanpa menyusahkan anda.  The Stylus sudah sedia disediakan khas untuk pengguna Samsung Galaxy Note dan ia terletak pada di bottom portion of device.

Samsung Galaxy Note:connectivity

Ianya dilengkapi dengan EDGE, GPRS, Bluetooth v3.0 untuk transfer file dengan lebih pantas.  The device also offers both NFC connectivity and NFC support. Terdapat juga  active noise cancellation system which offers better call quality even you are in crowd place. So, tak payah lah nak menjerit-jerit time bercakap di telefon.  Smart phone ini juga mempunyai barometer sensor, supports tv out, dan mempunyai latest flash software. Samsung Galaxy Note mempunyai keupayaan untuk memainkan video dan audio yang lebih baik.

Ini adalah pro dan cons jika anda memiliki Samsung Galaxy Note:
Pros:
  •     Fast dual-core CPU
  •     Runs latest version of Android Gingerbread
  •     Many new features such as NFC
  •     Comes with free touch pen
Cons:
  •     Smaller display size of 5.3 inch (Considering it as a tablet)
  •     May be hard to use a phone
P/s buat pengetahuan semua, Samsung Galaxy Note akan bakal direlease di Malaysia pada bulan November ini. Iaitu pada bulan ini. Harga yang dijual dalam anggaran RM 2,000.00 hingga RM 2,500.00. Sama harga dengan laptop Alifah.

Preview Samsung Galaxy Note:









1 comment:

  1. eh, macam kenal jer org yg comment tue.
    hehe.nie mesti ayen kn?

    ReplyDelete

Berminat menjadi Wealth Advisor, boleh hubungi saya di 010.574.9786

Followers